Bästa programvara för självbetjäning av kunder – gratis och betald

Annonser

Senast uppdaterat den 14/11/2023

En nöjd kund kan så småningom bli en lojal kund. Därför är kundens känslomässiga upplevelse under en interaktion avgörande för att ett företag ska kunna blomstra.

Den avgörande faktorn för kundernas upplevelse är snabb responstid, och det är osannolikt att människor kan vara tillgängliga dygnet runt. Därför finns det programvara för självbetjäning som kan betjäna dina kunder dygnet runt.

Mjukvara för självbetjäning av kunder fungerar som en mellanhand mellan företaget och slutanvändarna. Programvaran gör det möjligt för användarna att uppleva alla produktfördelar genom en automatiserad kunskapsbas.

Annonser

Fördelar med en mjukvara för självbetjäning för kunder

Dessa självbetjäningsportaler kan vara till nytta för alla typer av företag, allt från multinationella företag till småföretag som behöver svara krävande kunder utan att behöva anställa någon representant.

Den här programvaran missar aldrig en fråga och ser till att alla kundförfrågningar beaktas. Snabbt svar och kontinuerlig kundsupport även efter kontorstid bidrar till att förbättra kundernas lojalitet och tillfredsställelse.

Dessa verktyg hjälper agenterna att effektivisera sitt arbete, ge bättre kundvård och få tillräckligt med tid för att fokusera på viktiga affärsprocesser. Som ett resultat av detta ökar de anställdas produktivitet, vilket sparar tid och resurser för kundtjänstavdelningar.

Kundresponser från dessa programvaror kan användas för att skapa en kunskapsbas som kan användas för att få insikter om webbplatsens prestanda och kundrelationer.

Olika typer av programvara för kundtjänst

Programvara för kundtjänst kan användas för både intern och extern support. De olika typerna av programvara för självbetjäning av kunder som finns på marknaden gör det lättare för företag att välja den bästa enligt deras behov. De viktigaste typerna av kundtjänster anges nedan:

Livechatt

Med livechattprogrammet kan kunderna kommunicera med varumärket från hemsidan och mobilappen. De gör det möjligt för företag att lösa kundproblem i realtid dygnet runt.

Delad inkorg

Med en delad inkorg kan flera personer använda samma inkorg med ytterligare funktioner för att snabbare samla in, agera och rapportera om kundförfrågningar. Den här funktionen kan användas för både slutanvändare och anställda.

Kunskapsbas

Kunskapsbasen är det bästa verktyget för att dela information från en till många i stället för en till en. På så sätt får kunderna möjlighet att lösa sina problem på egen hand.

Appar för meddelandehantering

Meddelandeappar som WhatsApp och Messenger har förändrat hur människor kommer i kontakt med varandra. Samma kanaler som används för att kommunicera med familj och vänner används nu i stor utsträckning för att kontakta kunder. Detta gör det mycket smidigt att nå kunden och hålla konversationer på en central plats.

Telefonstöd

Tidigare har telefonsamtal varit det bästa sättet att lösa kundproblem. Det här verktyget ger företag programvara för callcenter där kundrepresentanter har fullständig tillgång till kundens information för att lösa problemet.

Bästa programvaran för att förbättra kundupplevelsen

Zoho Desk

Zoho Desk är den mest populära programvaran som tillhandahåller verktyg för att hantera olika förfrågningar, och om du letar efter den bästa lösningen för IT och helpdesk är den här programvaran ditt bästa val.

De viktigaste funktionerna i Zoho Desk är callcenterprogramvara, kunskapsdatabas, grundläggande funktioner för helpdesk, rapportering och insikter, biljettsystem, programvara för social support, samarbete och agentproduktivitet.

Zoho Desk kan användas gratis, men alla funktioner ingår inte i denna plan. Om du vill använda alla funktioner kan du prenumerera på en standardplan (12 dollar/agent), en professionell plan (20 dollar/agent) och en företagsplan (35 dollar/agent) beroende på ditt företags behov.

HubSpot

HubSpot erbjuder tjänster inom tre huvudkategorier: försäljning, marknadsföring och service. Detta är den mest välkända programvaran i branschen för hantering av kundrelationer och erbjuder användaren ett brett utbud av lösningar. 

Detta är den mest välkända programvaran i branschen för hantering av kundrelationer och erbjuder användaren ett brett utbud av lösningar. Om du vill använda extra funktioner kan du dock uppgradera till startplanen (40 dollar/månad), den professionella planen (320 dollar/månad) och företagsplanen (1200 dollar/månad).

Freshdesk

Freshdesk är den enklaste och mest lättanvända programvaran. Många betrodda företag som American Express, Panasonic och HP använder den här programvaran.

De viktigaste funktionerna som Freshdesk erbjuder är: ärendehantering, automatisering, självbetjäning av kunder, samarbete, fälttjänst och support i flera kanaler. Men om du är missnöjd med den nuvarande programvaran hjälper de dig även att byta snabbt. Dessutom erbjuder de också en intern utbildningstjänst för att hjälpa dig att utbilda alla medlemmar i ditt team.

Dessutom erbjuder de också en intern utbildningstjänst för att hjälpa dig att utbilda alla medlemmar i ditt team.

Dessutom erbjuder de också en intern utbildningstjänst för att hjälpa dig att utbilda alla medlemmar i ditt team.

Live Agent hjälper dig att hantera alla kundförfrågningar och sammanföra all kommunikation i en och samma plattform, oavsett var kunden befinner sig. Detta är utan tvekan den bästa programvaran för att öka lönsamheten för ditt supportteam,

Verktygen som erbjuds är livechatt, e-postbiljetter, integrering av sociala medier samt röst- och videosamtal. I den kostnadsfria planen ingår 7 dagars ärendehistorik tillsammans med en e-postadress, en livechatt-knapp och ett telefonnummer för callcenter-support.

Men det saknas ändå mallade svar och integrering av sociala medier.

Zendesk hanterar kundtjänstkommunikation i flera olika kanaler, inklusive kundsupport via e-post, röst, Facebook, WhatsApp, Twitter, livechatt och många fler. Programvaran ansluter alla datakällor till en plats. Därför kan den visa rätt information när en kund kontaktar supporten. 

Zendesk erbjuder ingen gratis plan, men de två huvudplanerna som Zendesk erbjuder är Professional (89 dollar/agent) och Enterprise (149 dollar). Dessutom finns det även prisvärda alternativ för små företag: Essential ($5/agent), Team ($19/agent), Professional ($49/agent), Enterprise ($99/agent), Elite ($199/agent). Dessutom erbjuder de skräddarsydda lösningar för att stödja verksamhetens olika behov.

Slutliga tankar

Varje programvara för självbetjäning för kunder har olika verktyg att erbjuda, och därför kan varje företag välja vilken programvara som stöder kunderna bäst. När du utvärderar andra alternativ bör du tänka på hur många agenter du behöver, vilket pris du vill spendera och vilken funktionspaket som passar bäst för dina behov.

Liknande inlägg

Annonser