De mest effektiva kanalerna för kundservice

Annonser

Kundservice är viktigare än någonsin, och den moderna kunden förväntar sig att få svar på sina frågor snabbt och effektivt.

Att se till att du har pålitliga och effektiva kommunikationskanaler kan därför hjälpa dig att sticka ut bland dina konkurrenter.

Brev och fax är från en svunnen tid. I och med Internets intåg har kommunikationsmetoderna exploderat.

Alla kommunikationsmetoder är dock inte lika lämpliga.

Även om kunderna förväntar sig att det ska finnas en rad olika alternativ måste företagen bestämma sig för vilken kanal de ska satsa mest på, vilket kräver en förståelse för kundbasen och deras förväntningar.

I den här guiden kommer vi att undersöka de mest effektiva kanalerna som för närvarande finns tillgängliga.

Annonser

1. E-post

E-post är en självklarhet. Det är den moderna formen av brevskrivning och perfekt för längre kommunikation.

Även om det inte är den mest använda formen av kundtjänst måste alla företag ha en e-postadress som går att kontakta.

Nackdelen med e-post är att det kan ta ett tag att svara en kund.

Kunderna förväntar sig att få ett svar inom 3–4 timmar, inte 24 timmar. Eftersom 91 % av konsumenterna använder e-post dagligen, är det emellertid ett bra sätt att nå ut till nästan alla.

2. Telefon

Om människor vill prata med någon finns det få andra alternativ än ett telefonsamtal.

Precis som med e-post förväntar sig de flesta kunder att det är standard. Det står fortfarande för 68 % av alla supportinteraktioner.

För äldre kunder är det telefonen som är den första kontakten, medan yngre kunder kanske väljer livechatten.

Även om det fortfarande är den föredragna kontaktmetoden för alla befolkningsgrupper, så kan man inte slå den personliga kontakten.

Annonser

3. Forum och anslagstavlor

Forum och anslagstavlor har blivit mindre populära i och med framväxten av sociala medier.

En gång i tiden var det bästa sättet att få en lösning på ett problem.

Numera fungerar forum och anslagstavlor bäst när din produkt eller tjänst har en särskild publik: datorer, spel, hobbyer.

De kan göra det möjligt för medlemmarna att hjälpa varandra, vilket leder till lojalitet mot ditt varumärke.

4. Sociala medier

Sociala medier är snabbt på väg att bli det främsta sättet att kontakta företag, särskilt bland yngre generationer.

Interaktioner kan bli virala om ett företag hanterar dem på rätt sätt (eller inte), vilket ger gratis reklam till miljontals människor.

Dessutom kan kunderna se annonser och meddelanden om nya produkter i sitt flöde, vilket skapar ett mer naturligt engagemang, i stället för att skicka ut besvärliga och överflödiga e-postmeddelanden eller sms.

5. Livechatt

Den moderna ersättningen för telefonen: livechatt, antingen med en chatbot eller en person, gör det möjligt för kunderna att snabbt få skräddarsydda svar på sina frågor.

På några minuter kan problemen lösas, vilket leder till snabbare köp.

45 % av konsumenter på nätet uppgav att svar på frågor under köpet är en viktig funktion på en webbplats.

6. Kunskapsbas

Kunskapsbaser är det senaste tillskottet till kundtjänstkanaler och är som en förstärkt version av vanliga frågor och svar. De gör det möjligt för kunderna att hitta sina svar i en databas med information. De är pålitliga, och bäst av allt är att de är tillgängliga dygnet runt, vilket gör att kunderna kan få tillgång till dem när som helst.

Liknande inlägg

Annonser