Exempel på företag som erbjuder utmärkt kundservice

Annonser

Senast uppdaterat den 14/11/2023

När du startar ett välrenommerat företag kräver allting uppmärksamhet. Inom denna flodvåg bör kundservice vara företagets främsta mål. Alla företag känner till betydelsen av kundservice, men väldigt få är medvetna om hur viktigt det är att prioritera den.

85 % av kunderna tenderar att vara lojala mot ett varumärke som levererar konsekvent och exceptionell service. Men hur kan ett företag uppnå detta? Genom att helt enkelt ändra ett reaktivt tillvägagångssätt till ett proaktivt tillvägagångssätt. Du måste anpassa dina tjänster till en väg där kundernas både explicita och implicita krav uppfylls.

Låt oss ta en titt på några företag som har bemästrat konsten att erbjuda kundservice:

Amazon

Amazon har på ett smidigt sätt särskiljt sig från sina konkurrenter genom att framställa sig själv som mer betydelsefull än bara en detaljhandelsbutik. Incitamentet för Amazon-anställda är att lyssna och framför allt att förstå kunden. Detta leder till att leveranserna är mycket snabbare än väntat, medan andra onlineåterförsäljare kämpar för att hänga med.

Amazon erbjuder produkter i ett stort antal olika kategorier som man kan köpa vad som helst från. De har också detaljerade men lättnavigerade hjälpcenter som hjälper till att hitta lösningar på ett antal av kundernas problem. En annan fördel med att använda Amazon är den mayday-tjänst som erbjuds.

Amazon är ett kundorienterat företag som lägger stor vikt vid kundservice och gör det lätt att returnera och avbryta varje köp från företaget. De ifrågasätter nästan aldrig en kund som vill returnera en vara eller säga upp sin tjänst eftersom de vet att deras kunder vet vad som är bäst för dem.

Annonser

JetBlue

JetBlues kundservice är ganska anmärkningsvärd, med tanke på hur de tar ett proaktivt grepp för att hjälpa sina kunder att få en säker och rolig resa med sitt flygbolag. De tror på magin i att göra små saker för sina kunder så att de känner sig uppskattade och omhändertagna.

Tjänster som gratis bagage, billiga avboknings- och ändringsavgifter och underhållning ombord med gratis snacks är några av anledningarna till att folk väljer att flyga med JetBlue Airlines. För att inte tala om att den trevliga och spontana besättningen ombord ser till att passagerarna får en minnesvärd upplevelse under flygningen.

Resenärer älskar att interagera med besättningen; du kan faktiskt twittra vad som helst till JetBlue och förvänta dig ett svar inom ett par minuter. Ta kunden som slumpmässigt twittrade till flygbolaget om att han inte kunde ta en Starbucks eftersom han var tvungen att hinna med sitt flyg i tid; gissa vad, när han satte sig på planet gav en besättningsmedlem honom ett Starbucks-kaffe!

Zappos

Ett annat företag som levererar fenomenal kundservice är Zappos. Hemligheten bakom den utmärkta servicen är de hårt arbetande agenterna som har ett enkelt mål: att göra kunderna nöjda.

Zappos svarar på alla e-postmeddelanden. Det bästa med att bli betjänad på Zappos är förtroendet och personaliseringsfaktorn. Oftast finns det särskilda riktlinjer och förfaranden som gör att personen bakom telefonen inte kan göra något annat än att följa riktlinjerna. Tvärtom ger Zappos sina anställda fria händer att hitta den rätta lösningen för kunden.

Annonser

IBM

International Business Machines Corporation (IBM) designar och tillverkar persondatorer och erbjuder molntjänster, AI-verktyg, affärsanalyser och mycket mer. Företaget håller nu på att övergå från att vara en infrastrukturspelare till att bli mer moln- och datadrivet.

Det bästa med IBM är att det är tillgängligt gratis på nätet i en tid då de flesta fortfarande försöker tjäna pengar på sitt innehåll. Dessutom erbjuder de video trailers för varje nummer av innehållet, vilket är fördelaktigt för de kunder som föredrar innehåll som inte är skrivet.

IBM har också skapat ett expertteam för kunderna, särskilt nya kunder, för att hjälpa dem att integrera molnlagringen i sina befintliga processer. De vägleder kunderna genom att visa dem de bästa användningsområdena för verktyget beroende på deras särskilda bransch.

Uber

Uber är förmodligen det bästa exemplet på ett företag som prioriterar sin kundservice. Företaget observerade och analyserade alla de problem som en person möter när han eller hon väljer att åka taxi och eliminerade dem en efter en.

Med Uber behöver man inte längre ta sig till en viss destination för att ta en taxi. Dessutom garanterar den passagerarens säkerhet genom att ge tillgång till användarens plats till alla som användaren vill dela den med. Uber tillåter även betalning med kreditkort för dem som inte har kontanter med sig. Dessutom har appen också gjort det möjligt att betygsätta användare och förare för att se till att tjänsterna uppfyller kundernas förväntningar.

Apple

Apple har legat på eller nära toppen när det gäller kundnöjdhet i många, många år. De tillhandahåller de verktyg som behövs för att uppfylla kundernas behov.  Apple ger ett års garanti på alla sina prylar och erbjuder sig att reparera eller byta ut dem gratis om de fungerar dåligt under garantiperioden. Detta är också en fördel för oroliga kunder som tvivlar på att en dyr och unik produkt garanterar en högkvalitativ funktion.

Företaget gör allt för att utforma sina produkter för kunderna. Om du googlar ”Apple attention to details” kommer du att bli förvånad över att hitta massor av artiklar om Apples hektiska besatthet av detaljer. För att inte tala om den speciella förpackningen som följer med din Apple-pryl.

Det räcker med en enkel sökning på Google för att få reda på att många Apple-kunder är nöjda med den exceptionella Apple-tjänsten. Det är uppenbart att Apple inte bara har banat sig väg i den tekniska världen utan också har skapat sig en plats i kundernas hjärtan.

Slutliga tankar

I slutändan är det den mänskliga faktorn som hjälper ett företag att få en ”wow-faktor” från sina kunder. Från Amazons snabba leveranser och kundfixerade motto till Apples ettåriga garantiservice – alla dessa företag följer en enda riktning, dvs. att förstå sina kunder.

Liknande inlägg

Annonser