Vad är kundvärde och varför är det viktigt?

Annonser

Senast uppdaterat den 01/08/2023

Konkurrensen mellan företag är hård, och det finns fler än ett företag som tillhandahåller en viss typ av produkt.

Ett företag måste förlita sig starkt på flera faktorer, såsom produktkvalitet, prissättning och tillgänglighet, men en kritisk faktor som många företag slutligen försummar är att bygga upp kundlojalitet genom att arbeta med och förbättra kundvärdet.

Företag som fokuserar på kundupplevelsen kan växa 4–8 % över marknadsnivån.

Annonser

Vad är kundvärde?

Låt oss först prata om värde. En produkts värde är produktens betydelse eller pris. Du mäter till exempel värdet på ett hus innan du köper det.

Kundvärde är däremot konsumentens tillfredsställelse när denne köper en produkt och jämför produkten med möjliga alternativ. Nivån av tillfredsställelse mäts när konsumenten väger fördelarna med köpet mot kostnaden.

Det är i princip;

kundvärde = fördelarna med att köpa en produkt – kostnaden.

Följande exempel kan hjälpa till att förklara kundvärdet bättre. Du som kund köper en bit tårta utan tillbehör för 25 kronor. Du är inte nöjd med den när det gäller kvantitet och köper något annat nästa gång. Till följd av den ständiga bristen på försäljning sänker säljaren priset till 15 kronor per bit.

Du och andra kunder börjar köpa tårtbitarna och försäljningen ökar. Det lägre priset är bättre anpassat till produktens storlek och kvalitet. Ett annat steg som säljaren kunde ha gjort var att öka storleken på bitarna och lägga till ett körsbär på toppen, vilket skulle ha ökat köpets värde.

Exemplet visar att säljaren kunde fastställa kundens värde för en produkt och ändra situationen till sin fördel. Uttrycket ”kundvärde” är ett viktigt begrepp att arbeta med för ett företag eftersom det avgör produktens försäljning och hur kunderna tar emot produkten eller tjänsten.

Mäts kundvärdet endast i pengar?

När en konsument köper en produkt fokuserar han eller hon inte bara på priset. Konsumenten tar även hänsyn till andra fördelar. Dessa fördelar omfattar, men är inte begränsade till:

  • Produktens kvalitet.
  • Recensioner om andra konsumenters erfarenheter eller deras egna tidigare erfarenheter.
  • Varumärket för den önskade produkten.
  • Produktens långsiktiga användning.
  • Fördelar med att äga den specifika produkten.
Annonser

Hur främjar man kundvärdet?

Det är viktigt att komma ihåg att kunderna köper saker som de behöver, som de gillar eller för att produkten är en lösning på deras problem, inte för att säljaren vill sälja sin produkt.

I stället för att pressa en konsument mot en produkt kan man göra undersökningar i enkäter och fokusgrupper som kan användas för att ta reda på varför kunderna köper från just den säljaren. Denna information kan användas i framtida kampanjer.

Eftersom kundvärde är ett begrepp som utvecklas under användningen av en produkt bör kundvärdet mätas både vid köpet och i ett senare skede. Att ta reda på varför en konsument väljer en produkt framför en konkurrerande produkt kan därför vara användbar information för marknadsföringsändamål.

Den grundläggande användningen av en produkt förblir densamma för den som använder den, men dess värde varierar för olika kunder. Den ena kan se produkten som en omedelbar lösning och den andra kan se den som något som kan användas under lång tid.

Nedan följer några användbara tips som säljare kan tänka på för att öka kundvärdet.

  • Fördelar: Fördelar utöver produktens pris.
  • Prissättning: Sänkning av produktpriset eller införande av regelbunden försäljning.
  • Varumärkesbild: Förbättra varumärkets anseende genom att skapa hållbara produkter.
  • Tillgänglighet: Att göra det enkelt för konsumenten att köpa en produkt.
  • Användarvänlighet: Förbättra användningen av produkten genom att göra den användarvänlig.
  • Företrädarskap: Att erkänna och uppskatta lojala kunder, inte bara i form av upprepade köp utan också genom att hänvisa andra till produkten.
  • Känsla av prioritet: Skapa en känsla av betydelse för en konsument som tror att produkten alltid kommer att finnas tillgänglig och som vill skjuta upp köpet.
  • Personalutbildning: Det är de som övertygar konsumenten om att köpa produkten och är produktens ansikte utåt.

Hur kan man förbättra kundvärdet för tjänster?

Tjänster är de delar av verksamheterna som inte kan röras, till exempel de tjänster som tillhandahålls av salonger, utbildningssektorn, banksektorn osv.

  1. Le mot kunden.
  2. Ge lämplig uppmärksamhet.
  3. Lös snabbt konsumenternas klagomål.
  4. Bekräfta möten och be om feedback för att förbättra servicen; bygg upp en relation med kunderna.
  5. Komprimera användbar information på kort tid, eftersom en konsument inte vill ägna timmar åt en diskussion om en specifik produkt.

Vikten av kundvärde

Eftersom nyckeln till ett framgångsrikt företag är konsumenterna är det viktigt att utvärdera betydelsen av en produkts kundvärde.

Fördelaktigt läge för säljarna

Den kanske största fördelen med kundvärde är den fördel som det ger säljarna i förhållande till konkurrenterna. Genom att ge konsumenterna fördelar och exemplarisk service garanteras en bättre position i den konkurrensutsatta ekonomin.

Marknadsföring

Att förstå kundvärdet underlättar marknadsföringskampanjerna, eftersom man kan fokusera på de strategier som tillämpas.

Lojalitet

Att utvärdera och förstå kundvärdet leder till att kunderna blir lojala, att de köper produkten igen och att de öppet förespråkar att andra också ska investera.

Sannolikheten att kunderna köper från samma varumärke är fem gånger större, och att de rekommenderar varumärket till andra är fyra gånger större.

Kännedom om kundkretsen

För att ett företag ska kunna blomstra är en av de första sakerna ett företag måste göra att bestämma vilken kundkrets det ska ha. Det är bara genom att känna till kundkretsen som ett företag kan gå vidare med att göra upp planer och genomföra dem.

Avslutande tankar

Marknaden är utmanande och konkurrensutsatt. Det krävs mer än att bara skapa en ny och användbar produkt för att ett företag ska kunna överleva i branschen.

Det krävs fler strategier, till exempel effektiv marknadsföring, lämplig prissättning och kundvärde. Även om företagen antar några av de strategier som anges ovan kommer de att göra framsteg när det gäller att uppnå kundlojalitet.

Liknande inlägg

Annonser