Här kan du hitta svar på frågor om E.ON Sverige.
Observera att detta är en oberoende sida. Svaren här är avsedda att hjälpa användare men är inte på något sätt officiella svar från företaget.
Vill du kontakta E.ON Sverige kundtjänst? Klicka här för de bästa kontaktalternativen.
Fråga:
Av Björn Wikström
13/05/2024
Vad ska jag göra om det är strömavbrott i mitt område?
Svar:
Vid strömavbrott bör du:
- Kontrollera om avbrottet endast gäller din bostad:
- Kolla om grannarna har ström
- Kontrollera dina säkringar i elcentralen
- Kolla E.ON:s avbrottskarta på eon.se/avbrott för:
- Aktuell information om kända strömavbrott
- Beräknad tid för åtgärd
- Orsak till avbrottet
- Anmäl strömavbrottet om det inte redan är registrerat:
- Via E.ON:s app
- På eon.se/avbrott
- Ring dygnet runt till 0771-22 24 24
- Praktiska råd under avbrottet:
- Håll kyl/frys stängda (håller kylan i cirka 12 timmar)
- Ha ficklampa, batterier och powerbank laddade
- Följ utvecklingen via mobiltelefon eller batteridriven radio
- Vid längre avbrott, följ myndigheternas råd på krisinformation.se
Vid akuta situationer som innebär fara för liv eller egendom, ring E.ON:s jour på 020-50 50 50 eller 112 vid nödfall.
Fråga:
Av Anders Ljungberg
27/02/2024
Vad ska jag göra om jag missar en betalning för min E.ON-faktura?
Svar:
Om du har missat en betalning till E.ON:
- Logga in på Mina Sidor på eon.se för att se din faktura och betalningsstatus
- Betala den förfallna fakturan så snart som möjligt
- Notera att en påminnelseavgift kommer att läggas till på nästa faktura
- Vid betalningssvårigheter, kontakta E.ON:s kundservice innan förfallodatum för att:
- Diskutera möjligheten till avbetalningsplan
- Eventuellt få uppskov med betalningen
- Få rådgivning om energibesparande åtgärder som kan minska dina kostnader
Det är viktigt att agera snabbt för att undvika att ärendet går vidare till inkasso, vilket medför ytterligare kostnader.