FlixBus Sverige – Frågor och Svar

Här kan du hitta svar på frågor om FlixBus Sverige.

Observera att detta är en oberoende sida. Svaren här är avsedda att hjälpa användare men är inte på något sätt officiella svar från företaget.

Annonser

Vill du kontakta FlixBus Sveriges kundtjänst? Klicka här för de bästa kontaktalternativen.


Fråga:

Av Maria Johansson

12/08/2024

Hur vet jag när jag ska gå av vid min hållplats, särskilt under nattresor?

Svar:

FlixBus meddelar kommande hållplatser via högtalare eller på informationsskärmar ombord. Du kan också följa resans framsteg i FlixBus-appen i realtid.

Vid nattresor rekommenderas att du informerar föraren om din hållplats vid ombordstigning om du är osäker, så kan de påminna dig när det är dags att gå av.


Fråga:

Av Johan Lindberg

06/08/2024

Jag är orolig för att missa min FlixBus eftersom jag har ett tätt byte från tåg. Vad händer om jag inte hinner fram i tid till bussen?

Svar:

Om du missar din FlixBus gäller följande:

Din biljett blir ogiltig och kan inte användas för senare avgångar samma dag. FlixBus erbjuder varken automatisk ombokning eller återbetalning för missade avgångar.

För att undvika detta kan du:

  • Avboka biljetten senast 15 minuter före avgång via appen eller webbplatsen och få en värdekod för hela beloppet
  • Köpa en ny biljett till nästa tillgängliga avgång (i mån av plats)

Tips: Kom till hållplatsen minst 15 minuter före avgång. Vid förseningar i kollektivtrafiken, kontakta FlixBus kundtjänst så snart som möjligt – i vissa fall kan de hjälpa dig hitta alternativa lösningar.


Fråga:

Av Kristina Zhao

15/06/2024

Jag har bokat en FlixBus-resa från Stockholm till Göteborg nästa vecka, men har blivit sjuk. Går det att få pengarna tillbaka eller ändra resan?

Svar:

FlixBus Sverige erbjuder olika alternativ vid avbokning, men full återbetalning är begränsad. Du kan:

  • Du kan avboka din biljett upp till 15 minuter före avgång och få en återbetalning i form av en värdekod. Beloppet på värdekoden beror på hur långt i förväg du avbokar.
  • Avbokning kan göras fram till 15 minuter före avgång. Om du avbokar senare än så, förlorar du hela biljettvärdet.

Avbokning görs enklast via ”Hantera bokning” på FlixBus webbplats eller i appen. Notera att värdekoden endast kan användas för nya resor med FlixBus och kan inte lösas in mot pengar.

För mer information, se FlixBus avbokningspolicy på deras officiella webbplats.


Fråga:

Av Oscar Nyström

09/05/2024

Hur kan jag ändra datum eller tid för min bokning?

Svar:

Du kan ändra din FlixBus-bokning fram till 15 minuter före avgång på följande sätt:

  • Via hemsidan: Logga in på ”Mina resor”, välj bokningen och klicka på ”Ändra resa”
  • Via FlixBus-appen: Gå till ”Mina biljetter” och välj ”Ändra resa”
  • Via kundservice: Ring 08-592 508 99 (tillgänglig 08:00-20:00)

En ändringsavgift tillkommer per bokning. Om den nya resan är dyrare måste du också betala mellanskillnaden. Om den är billigare får du tillbaka mellanskillnaden som resekrediter som är giltiga i 12 månader.