Tele2 – Frågor och Svar

Här kan du hitta svar på frågor om Tele2 Sverige.

Observera att detta är en oberoende sida. Svaren här är avsedda att hjälpa användare men är inte på något sätt officiella svar från företaget.

Annonser

Vill du kontakta Tele2 kundtjänst? Klicka här för de bästa kontaktalternativen.


Fråga:

Av Erik Andersson

08/05/2024

Jag har precis skrivit på kontrakt för en ny lägenhet och flyttar om tre veckor. Just nu har jag både bredband och mobilabonnemang hos Tele2. Hur går jag tillväga för att flytta över mina tjänster till min nya adress, och finns det risk att jag blir utan uppkoppling under flytten?

Svar:

Du kan begära en adressändring genom att logga in på Mitt Tele2 eller kontakta Tele2:s kundtjänst. Kontrollera i förväg att Tele2 kan leverera tjänster till din nya adress. Flytten kan ta några dagar, så det är bra att meddela Tele2 i god tid.


Fråga:

Av Sarah Svensson

16/4/2024

Min uppkoppling via Tele2 försvann plötsligt och jag kommer inte åt internet. Hela området verkar påverkat eftersom min grannes wifi också är nere. Hur kan jag ta reda på om det är en större driftstörning och när det kommer att fixas?

Svar:

Du kan kontrollera Tele2:s driftstatus på deras webbplats eller i deras app för att se om det finns en rapporterad driftstörning i ditt område.

Tele2 brukar också informera om beräknad åtgärdstid där. Om ingen störning är listad kan du kontakta deras kundtjänst för mer information. Under tiden kan du testa att starta om din router eller mobil.


Fråga:

Av Gustav Sjöberg

6/2/2024

Hur återställer jag min router eller mitt modem från Tele2?

Svar:

Det finns två sätt att återställa din Tele2-utrustning, beroende på vad du vill uppnå:

Enkel omstart (prova detta först):

  • Dra ut strömsladden från routern/modemet
  • Vänta i minst 30 sekunder
  • Sätt i strömsladden igen
  • Vänta 3-5 minuter tills alla lampor lyser normalt

Fullständig fabriksåterställning (om omstart inte hjälper):

OBS! Om du har TV via Tele2 kan en fabriksåterställning påverka TV-tjänsten. Kontakta i så fall kundtjänst för hjälp med konfigurationen.

  • Routern/modemet ska vara påslagen
  • Leta upp reset-knappen (ett litet hål) på baksidan
  • Använd en nål eller ett gem för att trycka in knappen
  • Håll knappen intryckt i:
    • Sagemcom-modeller: 10 sekunder
    • Technicolor-modeller: 15 sekunder
    • Övriga modeller: tills lamporna börjar blinka

Efter fabriksåterställning:

  • Vänta 5 minuter tills routern startat om helt
  • Använd inloggningsuppgifterna som står på routerns undersida
  • Ställ in nytt WiFi-namn och lösenord
  • För fiber: mata in ditt PPPoE-användarnamn och lösenord från Tele2