Comhem – Frågor och Svar

Här kan du hitta svar på frågor om Comhem.

Observera att detta är en oberoende sida. Svaren här är avsedda att hjälpa användare men är inte på något sätt officiella svar från företaget.

Annonser

Vill du kontakta Comhems kundtjänst? Klicka här för de bästa kontaktalternativen.


Fråga:

Av Diego Fernandez

4/6/2024

Varför är min internetanslutning från Comhem långsam?

Svar:

Obs: Om du varit kund sedan innan april 2021 kan du ha känt till tjänsten som ”Com Hem”. Com Hem och Tele2 gick samman 2018, och sedan april 2021 levereras alla tjänster under varumärket Tele2.

Det finns flera vanliga orsaker till långsam internetanslutning från Tele2. Här är vad du kan kontrollera innan du kontaktar kundtjänst:

  1. Kontrollera din faktiska hastighet:
  • Gå till bredbandskollen.se och mät hastigheten
  • Testa både via kabel och WiFi
  • Jämför med den hastighet du betalar för
  1. Vanliga tekniska orsaker:
  • Routern behöver startas om (dra ut strömmen i 30 sekunder)
  • För många enheter är anslutna samtidigt
  • Du använder en föråldrad router som inte klarar höga hastigheter
  • Störningar från andra WiFi-nätverk i närheten
  1. Problem från Tele2’s sida:
  • Planerat underhållsarbete i ditt område
  • Tillfälliga driftstörningar
  • Överbelastning i nätet under peak-tider (ofta kvällstid)

Om problemet kvarstår efter dessa kontroller, kontakta Tele2’s kundtjänst och var beredd att uppge:

  • Ditt kundnummer (detta kan fortfarande börja med ”CH” om du varit Com Hem-kund tidigare)
  • Resultat från hastighetstester
  • Vilka åtgärder du redan testat
  • Om problemet är återkommande eller tillfälligt