IKEA – Frågor och Svar

Här kan du hitta svar på frågor om IKEA.

Observera att detta är en oberoende sida. Svaren här är avsedda att hjälpa användare men är inte på något sätt officiella svar från företaget.

Annonser

Vill du kontakta IKEA Sveriges kundtjänst? Klicka här för de bästa kontaktalternativen.


Fråga:

Av Anna Karlsson

24/06/2024

Jag beställde en BILLY bokhylla från IKEA:s hemsida förra veckan men när jag öppnade paketet såg jag att färgen inte alls passar i mitt vardagsrum som jag hade tänkt. Kan jag returnera den direkt till IKEA-varuhuset i Kungens Kurva istället för att skicka tillbaka den, och får jag pengarna tillbaka på mitt kort direkt? Har slängt emballaget men har kvar orderbekräftelsen i mejlen.

Svar:

Ja, du kan returnera en vara köpt online till valfritt IKEA-varuhus i Sverige. Kom ihåg att ta med ditt inköpsbevis eller kvitto.

För att spara tid kan du registrera din retur i förväg via IKEAs expressreturtjänst, vilket ger dig en QR-kod för snabbare hantering i varuhuset.

Pengarna återbetalas normalt till samma betalningsmetod som du använde vid köpet.

Saknas originalförpackningen är det oftast inget problem så länge varan är i oskadat skick och du kan visa upp orderbekräftelsen.


Fråga:

Av Astrid Lindkvist

01/04/2024

Hur länge kan jag vänta med att hämta min Click & Collect-beställning på IKEA – behöver jag åka dit direkt när jag får aviseringsmejlet?

Svar:

IKEA Sverige håller din Click & Collect-beställning i sju dagar från det att du får mejl eller sms om att den är redo att hämtas. Du behöver inte åka dit samma dag som aviseringen kommer.

Om du inte hämtar varorna inom sjudagarsperioden kan beställningen annulleras automatiskt och du får en återbetalning, men ingen påminnelse skickas ut innan.


Fråga:

Av Ingrid Bergström

21/03/2024

Hur gör jag om jag köpt fel färg på soffan och vill byta den – funkar det på IKEA även om förpackningen är öppnad?

Svar:

Ja, du kan byta en vara till en annan färg eller storlek hos IKEA Sverige, även om förpackningen är öppnad, så länge produkten är oanvänd och i säljbart skick.

Ta med varan och originalkvittot (eller ordernumret om du handlat online) till returavdelningen på närmaste IKEA-varuhus inom 365 dagar från köpdatumet. För större möbler kan du behöva boka hemtransport för den nya varan.

Tänk på att vissa säsongs- och realagervaror kan ha kortare bytesrätt.


Fråga:

Av Kerstin Lindqvist

09/03/2024

Är det möjligt att lämna tillbaka öppna produkter till Ikea?

Svar:

Ja. Enligt Ikeas returpolicy kan du returnera öppna produkter till Ikea inom 365 dagar efter köpet, med kvitto eller annat köpbevis, och få full återbetalning.