Vad är en personlig kundupplevelse?

Annonser

Senast uppdaterat den 14/11/2023

En personlig kundupplevelse innebär att tjänster och produkter produceras med tanke på kundernas behov. Det är i allmänhet en marknadsföringsstrategi genom vilken företagen använder dataanalys och datoriserad teknik för att presentera sina kunders produktutbud. Att erbjuda kunden en personlig upplevelse främjar verksamheten och ökar kundlojaliteten.

En viktig del av människans natur är att känna sig nöjd när man blir uppmärksammad av någon, vilket leder till en liknande reaktion när man blir uppmärksammad av de varumärken som man köper av. Företagens förhållandevis omfattande uppgift är inte bara att locka till sig kunder utan också att tillfredsställa dem.

91 % av kunderna är mer benägna att handla hos varumärken som ger relevanta rekommendationer och erbjudanden. Därför är det viktigt att ge kunderna en personlig upplevelse på ett sätt som uppfyller alla deras krav.

Låt oss titta på varför det är viktigt att se till att ditt företag har en extraordinär personlig process för kunderna:

Hur man uppnår en personlig kundupplevelse

En personlig kundupplevelse handlar om att hantera människor som individer. Ta dig tid att förstå din kund. Du kan göra det möjligt för ditt kontaktcenter att anta en personlig strategi för kundservice genom följande taktik:

Förstå dina kunder

Kunderna känner sig viktiga när de blir bemötta med sitt namn och de känner sig ännu mer speciella när du är medveten om hela deras bakgrund. Om kunden kontaktar dig måste du därför vara medveten om hela deras affärshistoria med dig, inklusive deras fullständiga namn, preferenser, typer av inköp samt recensioner och feedback.

Därför kan det vara mycket användbart att vara medveten om kunduppgifter och använda dem automatiskt i din kundtjänstprogramvara så att personalen vet vem de pratar med i samma ögonblick som de kontaktar dem.

Att få fram kunduppgifter

Genom att samla in kunduppgifter får du mycket information om kunden. De uppgifter som samlas in från kunderna bidrar till att förbättra kundupplevelsen genom att ge dem relevant information.

Disney är ett exempel på hur man utnyttjar kunddata. Med hjälp av MyMagic+ säkrar Disney information och använder den för användbara ändamål, till exempel för att ge kunderna möjlighet att få Fast Passes, göra reservationer på restauranger, boka tid för åkattraktioner, göra snabba kopior av sina foton, öppna och stänga dörrar i rummen osv. Med hjälp av denna teknik kan Disney leverera mycket personliga upplevelser och lagrar dessa uppgifter för att vidare förbättra upplevelsen.

Utvärdering av tjänsteutbud

Det enda sättet att se till att du fortsätter att erbjuda en personlig upplevelse är att ständigt utvärdera kundernas preferenser och begära feedback från lämpliga källor. Genom att lära dig mer om dina kunder kan du öka den personliga interaktionen med dem.

Sök arbetstagarens svar

Servicemedarbetare arbetar för kunderna varje dag, och om du pratar med dem kan du förbättra kundservicen. Genom att erbjuda en plattform för att förmedla deras konstruktiva och positiva idéer och feedback kan man följaktligen bidra till att främja små förändringar.

Exempel på hur man uppnår personalisering

Många företag runt om i världen har lyckats erbjuda effektiv personalisering till kunderna och uppnått stora framgångar. Företag som Amazon, Nike, Sephora osv. har varit bäst på det här området.

Amazon

Amazon är en av de största detaljhandlarna på nätet och har arbetat mycket med att anpassa kundupplevelsen till sina kunder. Med tiden har de förbättrat sina personaliseringsinsatser genom att visa kunderna de produkter som de har köpt ofta i en viss kategori, ge dem vissa rabatter och kuponger osv.

Amazon har blivit en av de största detaljhandlarna på nätet genom att ge kunderna den bästa upplevelsen. En av deras andra produkter är Amazon Prime Wardrobe, som ger sina Prime-medlemmar en personlig shoppingtjänst. De ger kunderna ett enkätformulär om deras stilar och preferenser, och teamet ger dem mer än en halv miljon rekommendationer som passar deras preferenser.

Nike

Nike är ett stort företag som tillverkar skor och fritidsutrustning över hela världen. Det som gör Nike anmärkningsvärt är deras kommunikationsmöjligheter. Vill du ha en typisk stil eller vill du anpassa den sportutrustning du äger? Nike finns här för att tillgodose dina behov. Det är inte bara nätbutiker utan även Nikes fysiska butiker som är pionjärer när det gäller att göra detta tillgängligt för allmänheten.

Nikeplus, företagets personliga lojalitetsprogram, ger sina ordinarie medlemmar lojalitetsförmåner tillsammans med ett sortiment av ”NYC-favoriter”. Att vara Nikeplus-medlem har några otroliga fördelar. Du kan reservera dina varor i ett skåp innan du ens besöker butiken och få dem när du kommer fram och därmed uppvisar ditt passerkort. Nikeplus-medlemmar är också undantagna från kassaköer och kan få omedelbar utcheckning på alla försäljningsställen.

Sephora

Finns det någon som inte känner till varumärket Sephora? Det är en av de mest välkända återförsäljarna av skönhetsprodukter som finns över hela världen och är känt för att erbjuda sina kunder en mycket skräddarsydd och personlig upplevelse. Du kan till och med boka ett möte med deras modekonsulter via Sephora-appen.

Dessutom kommer Sephora aldrig att göra dig besviken när det gäller de fantastiska tjänster som de erbjuder. Om du behöver ta reda på om en produkt passar dig eller inte ger appen dig en chans att virtuellt prova produkten och få rekommendationer från deras modeexperter.

En viktig sak med Sephora är deras lojalitet mot sina långvariga kunder. Deras lojalitetsprogram är känt för att erbjuda tidig åtkomst till nylanserade produkter, exklusiva evenemang, gratis inbjudningar till skönhetssalonger och mycket mer. Du får dessa saker baserat på vad du gillar, vilket gör att Sephora sticker ut från resten av varumärkena.

Avslutande tankar

Det råder ingen tvekan om att nyckeln till ett framgångsrikt varumärke är lojala kunder. Du kan göra varje kund pålitlig genom att erbjuda de bästa produkterna och, viktigast av allt, genom att erbjuda en personlig kundupplevelse. I denna värld där kundernas valmöjligheter ständigt förändras är det din personliga kundupplevelse som kommer att få dig att sticka ut bland den hårda konkurrensen.

Liknande inlägg